Miksu Mäenpää-Louekoski

Mitä Setan puolelta on oikeasti todettu? – Kannattaa perehtyä!

Setan koulutuskoordinaattori Marita Karvinen totesi 19.10.2016 Setan sivuilla julkaistussa kirjoituksessaan seuraavaa:

Opetushallituksen Tasa-arvotyö on taitolaji -opas on saanut paljon kyseenalaista julkisuutta viime päivinä. Väärinkäsitykset oppaan sisällöstä ovat nousseet raflaaviksi otsikoiksi, joita sitten some-maailmassa on pyöritelty, paisuteltu ja paheksuttu oikein olan takaa. Suurin väärinkäsitys on, että tyttöjä ei enää kouluissa saisi kutsua tytöiksi eikä poikia pojiksi. Jokainen oppaaseen tutustunut tietää, että tämä ei ole oppaan sanoma ...

Kirjoitukseen pääsee tästä ja se kannattaa lukea.

Vaikuttaa siltä, että jälleen kerran Setan suuhun ollaan väen väkisin laittamassa sellaisia sanoja, mitä se ei ole koskaan todennut eikä tarkoittanut.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

5Suosittele

5 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (25 kommenttia)

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen

Se koira älähtää johon kalikka kalahtaa.

" Mutta myös muunsukupuolinen saa olla muunsukupuolinen, tai jotain muuta ja tulla kohdatuksi siinä sukupuolessa , minkä hän kokee omakseen."

En ihmettele lainkaan , että tällainen teksti saa aikaan hämmennystä ja päänpyörittelyä.

Itsestään selviä asioita selittelemällä ja pyörittelemällä tuhotaan vuosien ja vuosikymmenien työ.

Opetushallitus ja Seta saavat katsoa peiliin ja pitkään.

Käyttäjän vmlouek kuva
Vesa-Matti Louekoski

Ennen tuota siteeraamaasi kohtaa Setan koulutuskoordinaattori toteaa:

"Tyttö saa olla niin tyttö kuin haluaa ja tulla kutsutuksi tytöksi, jos näin haluaa, ja poika saa olla poika."

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen

Juuri näin.

Samaa hölmöilyä, jonka uskon monissa vanhemmissa herättävän negatiivisia tunteita. Kaikki kun eivät ole sisäistäneet Setan selitysoppeja vaan katsovat ympäröivää maailmaa realistisen arkipäiväisesti.

Käyttäjän vmlouek kuva
Vesa-Matti Louekoski Vastaus kommenttiin #3

Kuulepas, kun se on sillä tavalla, että Suomessa on voimassa tasa-arvolaki, joka "on laajentanut tasa-arvon käsitteen koskemaan myös sukupuoli-identiteettiä ja sukupuolen ilmaisua".

Lue itse:

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1986/1986060...

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1986/1986060...

Käyttäjän mpmaenp kuva
Mika Mäenpää-Louekoski

"Itsestään selviä asioita selittelemällä ja pyörittelemällä tuhotaan vuosien ja vuosikymmenien työ.
Opetushallitus ja Seta saavat katsoa peiliin ja pitkään."

Tulee muuten mieleeni myös muuan yhdistys, joka voi kanssa katsoa peliin pitkään ja hartaasti, ihmetellä mitä siellä näkyykään.

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen

Itse en ole koskaan kuulunut yhteenkään yhdistykseen enkä poliittiseen puolueeseen.

Olenkin vapaa yhdistysten ja puolueiden kahlitsevasta ja näköaloja kaventavasta otteesta.

Tämä mahdollistaa avoimen suhtautumisen maailmaan ja sen ilmiöihin , mikä ei sulje pois kritiikkiä.

Käyttäjän mpmaenp kuva
Mika Mäenpää-Louekoski Vastaus kommenttiin #6

No sehän hienoa. Niin tai näin, kun arvostelit opetushallitusta ja Setaa niin katsoin samalla oikeutuksella arvostella tuota yhtä yhdistystä.

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen Vastaus kommenttiin #7

Tuo on aivan oikein ja myös kiinnostavaa.

Mutta jos arvostelet niin voitko ystävällisesti kertoa myös tuon yhdistyksen nimen ja miksi sitä arvostelet juuri tässä yhteydessä ja ikään kuin minuun liittyen ?

Kuuluvatko kaikki kritiikkiä esittäneet kansalaiset mielestäsi "yhdistykseen" ?

Käyttäjän mpmaenp kuva
Mika Mäenpää-Louekoski Vastaus kommenttiin #8

Toki voin, puhun Aito avioliitto-yhdistyksestä. Ei varmaan ollut yllätys sinulle.
En arvostellut sitä sinuun liittyen,vaan lähinnä heidän Seta vastaisuuttaan.

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen Vastaus kommenttiin #9

Itse asiassa oli yllätys.

Ateistina ja kirkkoon kuulumattomana kansalaisena en ole tuntenut Aito avioliitto -yhdistystä mitenkään tärkeänä yhteiskunnallisena vaikuttajana.

Oikeutensa silläkin on mielipiteisiinsä, jotka Setan esiintulojen tapaan ovat useimmiten jäsentymättömiä ja fasistisen auktoriteettihengen kyllästämiä.

Kumpikaan ei vaikuta kansanliikkeeltä. Opetushallituksen kohtalona on puolestaan ollut onnettoman kehnolla tasolla vaikuttanut ja vaikuttava poliittinen ohjaus.

Käyttäjän MirjaKolehmainen kuva
Mirja Kolehmainen

Viimeksi tänä syksynä koulujen alkaessa uutisoitiin mm tälläistä:

"Hei kaverit! Hei tyypit! Tällaista puhuttelua kuuluu koulun käytävillä entistä useammin. Taustalla on tasa-arvolaki. Se velvoitti koulut tarkastelemaan toimintaansa sukupuolten tasa-arvon näkökulmasta ja laatimaan koulukohtaisen tasa-arvosuunnitelman."

Lappeenrantalaisessa Kimpisen koulussa kiinnitetään tänä syksynä entistä enemmän huomiota esimerkiksi ryhmäjakoon ja kielenkäyttöön sekä pidetään tasa-arvoaiheisia oppitunteja.

http://www.esaimaa.fi/Online/2017/08/21/Kimpisen%2...

Käyttäjän Minnamaarialax kuva
Minna-Maaria Lax

Kimpisessä näyttää homma olevan hyvin hoidossa.

Käyttäjän mark01toivonen kuva
Markku Toivonen

Tämä sosiaalialan opettajan hämmennys tarkoittaa ensisijaisesti tarvetta vääntää tasa-arvotyö rautalangasta myös koulutetulle aikuisväestölle. Lapset ja nuoret ymmärtävät kyllä. Haastehan on selittää nuorelle polvelle miksi kalkkikset ei tajuu.

Käyttäjän mpmaenp kuva
Mika Mäenpää-Louekoski

"Haastehan on selittää nuorelle polvelle miksi kalkkikset ei tajuu."

Se on juuri näin. Omien kokemuksienkin mukaan ongelma asioden ymmärtämisessä ei ole nuoremmalla polvella, ongelma tuntuu olevan vanhemmilla.

Nuorien kanssa kun juttelee asioista ja selittää niitä, usein tulee vastaan tokaisu " mitä sitten, nyt eletään 2000-lukua, mikä ongelma?"

Käyttäjän pekkapylkkonen kuva
Pekka Pylkkönen

Haasteena on pikemminkin saada lapsi ymmärtämään mitä nämä ei-tytöt ja ei-pojat oikein ovat. Kun sellaisesta ei löydy esimerkkiä jonka voisi vain esitellä oppilaille. Jos viet sinne mekkoon pukeutuvan pojan, se on ihan sama mitä opettaja tai joku seta-fanaatikko tulee sanomaan, lopputulos ei ole Setan toivoma.

Minulle taas pitää selittää miksi koirat jotka ovat vankeina ihmisen ruumiissa eivät saa mitään huomiota feministeiltä.

http://www.dailymail.co.uk/news/article-2473551/Me...

http://metro.co.uk/2016/05/24/this-morning-viewers...

Ihmeellistä porukkaa. Kun ei osata tehdä mitään jolla saisi toisten huomiota, sekoillaan omalla identiteetillä ja tungetaan sitä toisten naamalle. Huomiohuoraamista mahdollisesti.

Käyttäjän Minnamaarialax kuva
Minna-Maaria Lax

Minusta on surullista, että Pylkkönen tuo asialliseen blogiin omat koirafantasiansa. Niile on varmasti ihan omat fooruminsa tuolla K-18-palstoilla.

Käyttäjän pekkapylkkonen kuva
Pekka Pylkkönen Vastaus kommenttiin #19

Lienee selvää että tarkoituksenani oli karikatyrisoida asiaa. Mutta ihan vakavissani myös kysyn että mihin lakkaa ihmisen oikeus päättää itse omasta identiteetistään? Maailmassa on oikeasti olemassa ihmisiä jotka kokevat olevansa enemmän itseään jossakin toisessa eläinlajissa.

Jos oletetaan että meillä olisi eduskunnassa käsiteltävänä kansalaisaloite translain laajentamisesta koskemaan myös lajienvaihtoa, kuinka esimerkiksi Seta tätä kommentoisi?

Tuleeko määrittely valtion tasolta tehdä anatomian vai oman kokemuksen perusteella?

Jos tuntuu että tämä menee niinsanotusti liian pitkälle, monesta varmasti tuntuu samalta kun sukupuolia määritellään oman kokemuksen perusteella.

Käyttäjän jiihooantikainen kuva
Juho Antikainen Vastaus kommenttiin #20

"Jos oletetaan että meillä olisi eduskunnassa käsiteltävänä kansalaisaloite translain laajentamisesta koskemaan myös lajienvaihtoa, kuinka esimerkiksi Seta tätä kommentoisi?"

Translaissa on kyse juridisen sukupuolimerkinnän muuttamisen edellytyksistä eli tämä laki määrittelee ne ehdot, jotka transsukupuolisen on täytettävä, jotta hän voi muuttaa virallisen sukupuolimerkintänsä vastaamaan omaa sukupuoltaan.

No, jokaisella ihmisellä on myös luovuttamattomat ihmisoikeudet, minkä (luovuttamattomuuden) perusteella hän ei edes omasta vakaasta halustaan saa poistettua omia tietojaan väestörekisteristä ja siirrettyä niitä esimerkiksi rotukoirayhdistyksen rekisteriin. Setan kannasta riippumatta tuollainen aloite on sisällöltään kansainvälisten ihmisoikeussopimusten vastaisena aiheeton...

Käyttäjän pekkapylkkonen kuva
Pekka Pylkkönen Vastaus kommenttiin #21

Hauskasti ilmaistu:)

Ihmisoikeusnormit eivät kuitenkaan määrittele sitä, tehdäänkö lajiluokitus tälläisessä tapauksessa anatomian ja geenien vai oman kokemuksen perusteella. Sivuutat kovin kevyesti olennon oman kokemuksen. Periaatteessa lienee mahdollista todeta että olennolla ei alunperinkään ollut ihmisoikeuksia, sillä hän ei yksinkertaisesti ollut ihminen, vaan koira. Liittyminen rotukoirayhdistykseen voi tosin tyssätä siihen että siellä saatetaan olla näitten rotuasioiden kanssa melko KKK-henkisiä.

Olen hämmästynyt että et tässä anna subjektiiviselle kokemukselle arvoa.

Käyttäjän jiihooantikainen kuva
Juho Antikainen Vastaus kommenttiin #22

Annan sen verran arvoa, että Seta on aikoinaan ollut eräänä taustavoimana poistettaessa esinekohtaista fetisismiä tautiluokituksesta. Seksuaalisessa tarkoituksessa koirahahmoon pukeutuminen ei siis ole sairautta vaan identiteetin jatketta :)

Historian tässä kulkukohdassa ainakin minulle riittää ihmisoikeuskäsitteen soveltaminen ainoastaan ihmislajiin - tulevaisuudessa kun transhumanismiin liittyvät tieteenalat kehittyvät ja esimerkiksi oman mielensä voi kokonaisuudessaan taltioida jollekin muistitikulle ja samaan aikaan biolääketieteen ja genetiikan saroilta tehtyjen keksintöjen ansiosta kehoa voidaan muokata aivan uudenlaiset mittasuhteet ja muodot tavoittaen, voidaan alkaa pohtia ihmisen kehollisuuden ja identiteettien yhdistymisten rajoja tai rajattomuutta uudelleen.

Ihmisen mieli, mihin sisältyy vuorovaikutteisista kokemuksista rakentuva identiteetti kokonaisuutenaan, on sekin pohjimmiltaan biologinen ominaisuus ja pääosin kehittyy synnynnäisille ominaisuuksille altistuneena. Ts. trans- ja muunsukupuolisilla on geneettinen valmius kokea tietoisuudessaan tulevansa usein kohdatuksi väärässä sukupuolessa, kun taas ns. cis-sukupuolisilla tällainen geneettinen valmius kokea sukupuoliristiriitaa on heikkoa tai olematonta.

Käyttäjän mpmaenp kuva
Mika Mäenpää-Louekoski Vastaus kommenttiin #22

Jos herra Pylkkönen nyt mitenkään voisi pysyä aiheessa . Kennelliitolla on ihan omat sivut koiria koskeviin kirjoituksiin.

Koirilla ei ole mitään tekemistä tämän blogin aiheen kanssa.

Käyttäjän mpmaenp kuva
Mika Mäenpää-Louekoski

"Haasteena on pikemminkin saada lapsi ymmärtämään mitä nämä ei-tytöt ja ei-pojat oikein ovat. oi"

No tuosta olen erimieltä, ehkä meidän nuoruudessa noin olisi ollutkin, mutta ei kyllä tänä päivänä, sen verran minäkin tiedän.

Tosin tässäkin huomaa jälleen, että ongelma asian ymmärtämisessä taitaa olla aikuisella enemmän kuin kouluikäisellä.

Käyttäjän pekkapylkkonen kuva
Pekka Pylkkönen

Myönnän kyllä että minulla on ongelma asian käsittämisessä. Osittain se liittyy omaan rajoittuneisuuteni, osin taas sukupuolisen moninaisuuden.. hmm, ei niin älykkääseen tai pragmaattiseen käsittelyyn. Samoin marginaalisen ilmiön käsittelyyn käytetyt resurssit ovat ainakin minulle ongelma.

Ihan vinkkinä tälläisestä perusjuntin ajattelusta. Jos olet Mari-niminen mies ja tykkäät pukeutua mekkoon, se ei ole minulle pienimmässäkään määrin ongelma kun teet duunia etkä tee itsestäsi numeroa. Olet lähtökohtaisesti ihan yhtä hyvä tyyppi kuin muutkin. Jos olet poika joka tykkää pojista, aivan loistavaa. Mikä vain tekee sinut onnelliseksi. Mutta älä tee itsestäsi numeroa. Älä yritä viedä julkista keskustelua omaan identiteettiisi. Se ei kiinnosta ja moinen turhamaisuus vain keljuttaa.

Setan tavoitteille käy kuten feminismille. Liiallinen urpoilu ja showmeininki alkaa keljuttaa yleisöä vaikka tasa-arvon vaatimusta tukisikin.

Käyttäjän samimollgren kuva
Sami Mollgren

Asian esillä oleminen tuo samastumispintaa niille (nuorille), joille asia on henkilökohtainen. Asian esilläpito auttaa ymmärtämään läheisiä, joille asia on henkilökohtainen - ja on toki yleistietoa elämän moninaisuudesta kasvattavaa ihan itsessään. Se auttaa käsittämään.

Siksi ilmiön käsittelyyn on perusteltua käyttää resursseja.

Siitä olen samaa mieltä, että asiaa pitäisi käsitellä pragmaattisemmin ja älyllisesti; elämäntarinoiden ja tieteen kautta, niitä yhdistelemällä. Aatteellistaustainen jargoni (ihmisoikeuksista ja muusta) olis hyvä ymmärtää minimissään.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset